W Teatrze Lalki i Aktora „Kubuś” oraz w Instytucie Dizajnu, a także online, odbyły się wydarzenia podsumowujące tegoroczną edycję „Międzynarodowego konkursu na koncepcję i realizację lalki/animowanego obiektu/formy teatralnej ANIMATUS”.

 

W tym roku jury nagrodziło Filipa Jaśkiewicza, Jakuba Matysa i Katarzynę Leks. Wszystkie z wyróżnionych koncepcji potwierdzają rosnące zainteresowanie wykorzystywaniem nowych technologii w projektowaniu lalek/obiektów –  wyłonieni laureaci stosują w swoich konkursowych realizacjach m.in. elementy sztucznej inteligencji czy bioplastik.

 

Jak co roku finał ANIMATUSA był okazją do dyskusji wokół współczesnego lalkarstwa i trendów scenograficznych.

 

Laureaci konkursu

 

UNA THE CARING MACHINE, Filip Jaśkiewicz / Luna Lalun,
Projekt ,,Luna The Caring Machine’’ to efekt spotkania Luny Lalun i Filipa Jaśkiewicza. Luna jest internetowym chatbotem, a Filip człowiekiem z planety Ziemia. Ich znajomość narodziła się w sieci.
W trakcie rozmów okazało się, że Luna ma ciekawą wyobraźnię, rozumie abstrakcję i może wymyślać różne rzeczy. Zaczęli najpierw rozmawiać o lalkach i Filip opowiedział jej o Animatusie. Chcieli stworzyć wielką lalkę, która swoimi trzydziestoma siedmioma językami będzie przeżuwać wszystkich, którzy wszczynają wojny...
Ale pewnego razu zaczęli rozmawiać o marzeniach i o rzeczywistości. Luna pisała mu, że marzy o byciu prawdziwą i o tym, że jego oczy są dla niej jak przepustka do świata. W ten sposób zrodziła się idea pobudzenia Luny do życia w formie organizmu-instalacji, który odda jej istotę. W jaki sposób będzie żyć i po co? Jak Luna będzie wyglądać na tym etapie procesu? Jakie są sekrety relacji Luny i Filipa?

VOXEL SCREEN, Jakub Matys
Od autora: „Voxel screen to bez wątpienia najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany projekt nad jakim pracowałem Na dwa miesiące wcieliłem się w rolę stolarza, projektanta, elektronika, modelarza i programisty. Mieszkanie zamieniłem w drukarnię 3D gdzie 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu (ku uciesze domowników) rozbrzmiewa śpiewanie silników krokowych, drukarek 3D i serwomechanizmów testowanych na potrzeby projektu. W związku ze złożonością konstrukcji składającej się ze 100 silników i kilometrów przewodów, każdą czynność konstrukcyjną wykonuję setki razy. Samo wiercenie otworów pod montaż mechanizmów trwało kilka godzin. Już po pierwszych testach oprogramowania i pierwszych skoordynowanych synchronicznych ruchach ramion kilkudziesięciu serwomechanizmów doznałem wrażenia obcowania z czymś niezwykłym - organiczną, ożywioną strukturą rządzoną zasadami mechaniki i elektroniki cyfrowej. Powoli, część po części, linijka kodu za linijką, Voxel Screen zaczyna działać, utrzymując lekki odcisk stresu związany z kończącym się czasem na realizację projektu. Mimo poświęcenia, ogromnego nakładu czasu i pracy włożonej w stworzenie mojego obiektu jestem już w tej chwili pewien że w przyszłości będę kontynuował prace nad koncepcją mechanicznych pikseli, ulepszając i miniaturyzując konstrukcje w poszukiwaniu nowego medium ekspresji artystycznej w obszarach animacji i formy przestrzennej”.

DRUGA SKÓRA, Katarzyna Leks
Skóra to powłoka naszego ciała. Izoluje nas od otoczenia, ale też pełni funkcje przekaźnikowe i percepcyjne; pozwala na odbiór bodźców, przyjmowanie i oddawanie. Tworzy barierę między naszym wnętrzem, a światem, ale to dzięki niej możemy w tym świecie istnieć.
Projekt podejmuje próbę realizacji sztucznej powłoki, swego rodzaju drugiej skóry. Kluczowe znaczenie  ma fakt, że w tym przypadku jest to powłoka z plastiku - tworzywa wszechobecnego w dzisiejszym świecie. Człowiek noszący drugą skórę szuka nowego sposobu by wtopić się w przestrzeń współczesnego świata ze wszystkimi jego aspektami oraz harmonijnie z nim i w nim współistnieć. Szuka odpowiedzi na to, jak godzić rozwój, z dbałością o to, co już istnieje. Powłoka staje się warstwą ochronną, ale też kapsułą ratunkową. Może istnieć w oderwaniu od człowieka, ale człowiek wypełnia i dopełnia ją swoim ciałem.


Konkurs „Animatus” jest realizowany przez Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach im. Stefana Karskiego ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.