Black Friday tradycyjnie wypada w ostatni piątek listopada, ale dla wielu sklepów jest to data umowna, bo promocje nierzadko trwają przez cały tydzień. Należy wiedzieć, że w sezonie wyprzedaży firmy stosują cały szereg zabiegów, które mają zaburzyć percepcję i czujność klientów.

Święto konsumpcjonizmu to bowiem święto oparte w dużej mierze na emocjach. Te z kolei prowadzą często do dokonywania bezrefleksyjnych zakupów i złudnego poczucia skorzystania z okazji. Aby zakupy były udane należy przede wszystkim kierować się zdrowym rozsądkiem, nie ulegać presji reklamy, mieć świadomość, że promocje często są pozorne lub stosunkowo niewielkie.

Warto upewnić się, czy ceny nie zostały nieuczciwie zawyżone przed promocją- korzystając np. z porównywarek cenowych. Częstym zabiegiem jest manipulacja ustawieniem produktów na półkach sklepowych, tj. celowe zestawienie najtańszych produktów z dużo droższymi, żeby wywołać efekt kontrastu, tak aby tani produkt wydawał się jeszcze tańszy. Należy sprawdzić wiarygodność sprzedawcy, szczególnie przy zakupach internetowych, zapoznając się z opiniami, komentarzami na forach i stronach internetowych, sprawdzając dane przedsiębiorcy w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej lub Krajowym Rejestrze Sądowym. Dokonując płatności online dobrze jest sprawdzić, czy strona internetowa, za pośrednictwem której dokonujemy transakcji jest odpowiednio zabezpieczona, czy transakcje są realizowane przez znanego, wiarygodnego operatora płatności, a także czy sklep posiada certyfikat SSL- symbol zamkniętej kłódki znajdującej się przed adresem strony internetowej oraz prefiks https://.

Przy zakupie w szczególności odzieży i elektroniki należy dokładnie zapoznać się z regulaminem sklepu, bowiem można spotkać się z tzw. dropshippingiem, gdzie towar wysyłany jest bezpośrednio np. z Chin, co powoduje z reguły dłuższy czas realizacji zamówienia.

Wyprzedaże to idealny czas dla cyberprzestępców, którzy szał zakupowy wykorzystują do wyłudzania danych. W związku z tym należy zachować szczególną ostrożność m.in. w sytuacji przekierowania podczas zakupów internetowych na stronę swojego banku celem dokonania płatności, aby mieć pewność, że podaje się login i hasło właściwej instytucji, a nie podszywającym się pod bank oszustom.

Przypomnieć trzeba, że towar zakupiony w okresie promocyjnym, można zareklamować w taki sam sposób jak towar nieobjęty promocją.

Rzeczy zakupione przez Internet można zwrócić w terminie 14 dni, również te przecenione.

Przy dokonywaniu zakupów w sklepach stacjonarnych warto zapytać się sprzedawcy o możliwość i zasady zwrotu lub wymiany rzeczy.

W razie problemów związanych z zakupem towarów Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kielcach świadczy pomoc mieszkańcom Powiatu Kieleckiego, prowadząc m.in. konsultacje telefoniczne pod numerem telefonu 41 200 12 80.