Jak napisać odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela?

Decyzje ubezpieczyciela bardzo często rozmijają się z oczekiwaniami klienta, który w pewnych sytuacjach na własnej skórze odczuwa poczucie niesprawiedliwości. Niesatysfakcjonujące odszkodowanie, zaniżone stawki i brak zrozumienia, to niestety powszechne zjawisko. Co zrobić, gdy nie zgadzamy się z werdyktem firmy ubezpieczeniowej? W jaki sposób napisać skuteczne odwołanie od decyzji i kiedy warto podjąć taką decyzję? Podpowiadamy. 

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela — kiedy pisać? 

Przede wszystkim warto pamiętać, że odwołanie to jedno z pierwszych narzędzi, które można wykorzystać, aby uzyskać satysfakcjonującą rekompensatę, gdy nie zgadzamy się z decyzją ubezpieczyciela. Pozwala to na próbę rozwiązania sporu bez konieczności wchodzenia na drogę sądową. Kiedy należy sięgnąć po takie rozwiązanie? 

Warto rozważyć https://helpum.pl/oferta/odwolanie-od-decyzji-ubezpieczyciela/ przede wszystkim wtedy, gdy koszty naprawy znacznie przewyższają kwotę przyznanego odszkodowania. W takiej sytuacji jest jasne, że odszkodowanie nie pokrywa kosztów naprawy, co stanowi podstawę do ubiegania się o wyższą rekompensatę. Warto mieć świadomość, że odwołanie nie daje gwarancji pomyślnego rozpatrzenia sprawy. 

Kiedy pisanie odwołania nie ma sensu? 

Umowa z towarzystwem ubezpieczeniowym zawiera wiele szczegółowych zapisów, z którymi warto się dokładnie zapoznać. Składanie odwołania nie ma sensu, jeśli to ubezpieczony miał wpływ na powstanie szkody, na przykład poprzez niewłaściwe zabezpieczenie pojazdu. Ponadto umowa może zawierać klauzule wyłączające odpowiedzialność ubezpieczyciela, takie jak brak pokrycia szkód poniżej określonej kwoty lub sytuacje, gdy pojazd był używany niezgodnie z jego przeznaczeniem. Warto również pamiętać, że ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli ubezpieczony pośrednio przyczynił się do kradzieży pojazdu, poprzez pozostawienie otwartego samochodu lub niewłączenie alarmu antykradzieżowego. 

Jak przygotować się do napisania odwołania? 

Najpierw należy dokładnie ocenić, czy istnieją solidne podstawy do odwołania i sprawdzić, czy ma ono sens w danej sytuacji. Należy wziąć pod uwagę paragraf o wyłączeniu odpowiedzialności ubezpieczyciela, bo jeżeli takowemu podlegamy, to niskie odszkodowanie, niestety, jest zasadne. Warto także zebrać dowody od ekspertów, w tym opinie zakładu naprawczego i cenniki roboczogodzin, a także skonsultować się z prawnikiem, który oceni treść dokumentów i możliwości uzyskania wyższego odszkodowania.

Ubezpieczony ma aż trzy lata na złożenie odwołania, jeśli nie zgadza się z decyzją ubezpieczyciela i uważa, że okoliczności wpływają na jego korzyść. W odwołaniu powinny znaleźć się szczegółowe informacje o ubezpieczonym, zdarzeniu, ubezpieczycielu oraz pełne uzasadnienie z niezbędnymi dowodami. Odwołania można doręczyć ustnie, aczkolwiek najlepszym sposobem będzie wersja pisemna lub droga elektroniczna.