Kwestie prawne związane z postawieniem hali namiotowej

Dość często przed trudnym dylematem staje przedsiębiorca zastanawiając się nad opcjami postawienia budynku lub postawienia hali namiotowej. Jednym z największych zastrzeżeń są kwestie prawne, dlatego warto się temu przyjrzeć i odpowiedzieć sobie na pytanie – dla kogo hala namiotowa jest lepszym rozwiązaniem? Producent namiotów zapewnia, że stawiając strukturę namiotową można zaoszczędzić czas i pieniądze. Dlatego warto poznać obostrzenia prawne wymagane przy stawianiu tego typu konstrukcji.

Wiemy już, że stawiając konstrukcję namiotową można zaoszczędzić czas i pieniądze. Oczywistym jest to, że koszt zakupu lub wypożyczenia kompletnej hali namiotowej całorocznej jest nieporównywalnie niższy od budowy stacjonarnego magazynu. Czy oszczędzając pieniądze można też uniknąć skomplikowanych procedur prawnych?

Wniosek dotyczący postawienia namiotu przemysłowego lub innej tego typu konstrukcji należy zgłosić do Urzędu Miasta lub Starostwie Powiatowym wraz z kompletem dokumentów lub po prostu wypełnić odpowiednie dokumenty już na miejscu. Jak łatwo się domyślić do Urzędu Miasta należy się udać jeśli nasza hala ma powstać w granicach miasta, natomiast w przypadku mniejszych miejscowości, wsi lub poza terenem zurbanizowanym należy taki wniosek złożyć do Starostwa Powiatowego na obszarze którego chcemy dokonać tej konstrukcji. Sama procedura jest bardzo uproszczona w porównaniu do typowego uzyskiwania pozwolenia na budowę i okres oczekiwania wynosi maksymalnie 30 dni. Te 30 dni jest okresem w którym Urząd lub inna instytucja może wnieść sprzeciw, jeśli tego nie zrobi oznacza to, że nie istnieją przeciwwskazania. Kolejną ważną kwestią w tym aspekcie jest to, że taki obiekt tymczasowy może być zamontowany do maksymalnie 180 dni. Gdy już upłynie ten termin należy halę zdemontować lub przemieścić w inne miejsce. Prawo nie definiuje jak daleko od poprzedniego miejsca kolejna hala może stanąć, więc wystarczy kilka lub kilkanaście centymetrów. W większości przypadków jednak te 180 dni jest w zupełności wystarczające.

Warto jeszcze dodać, że producent odpowie na wszystkie pytania związane z kwestiami prawnymi i doradzi w tej kwestii przed samym zakupem. Trzeba przy tej okazji dodać, że wszystkie namioty producent dostosowuje do klienta, więc jeśli sobie tego życzymy to na ścianach naszego namiotu możemy ujrzeć logo firmy, a kolorystyka samego obiektu również powinna trafić w nasze gusta ze względu na możliwość wyboru barw każdego z elementów. Co może mieć związek z kwestiami prawnymi, na przykład zaburzenie estetyki danego obszaru poprzez nieodpowiednie grafiki lub barwy, dlatego warto wcześniej skonsultować te kwestie z prawnikiem, szczególnie w przypadku jeśli chcemy postawić obiekt w miejscu publicznie dostępnym.

Jeśli obiekt ma stanąć w miejscu publicznym i spełniać funkcje publiczne, na przykład jako hala imprezowa, należy uzyskać dodatkowo opinię rzeczoznawcy przeciwpożarowego. Natomiast jeśli w hali będzie możliwość degustacji żywności to konieczne będzie zadbanie o opinię sanepidu.

Co jeśli chcemy z naszej konstrukcji tymczasowej stworzyć obiekt, który może stać w danym miejscu więcej niż 180 dni? W takim przypadku potrzebne jest urzędowe pozwolenie na budowę. Jeśli nie chcemy trudzić się z demontażem i ponownym montażem i załatwić kwestie formalne na długi czas to warto rozważyć tą ścieżkę prawną. Do tego celu wymagany jest projekt budowy, konieczne jest zatrudnienie kierownika budowy oraz zadbanie o inspektora nadzoru. Do tego dochodzi oczywiście kwestia pozwolenia na użytkowanie hali. Czas na uzyskanie pozwolenia wynosi od 30 do 90 dni. Natomiast uprawomocnienie powinno nastąpić w ciągu 14 dni.