Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kielcach zgłosił się ostatnio mieszkaniec powiatu kieleckiego, który poprosił o pomoc w odzyskaniu kwoty prawie 15 tysięcy złotych, którą to uiścił za zakup sprzętu w trakcie pokazu organizowanego przez jedną z firm z województwa wielkopolskiego.

Po powrocie do domu i przeanalizowaniu dokonanego zakupu Konsument doszedł do wniosku, że zawarł niekorzystną dla siebie umowę. W związku z tym złożył Przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy oraz odesłał zakupiony towar.

Pomimo upływu ustawowego terminu 14 dni na zwrot dokonanej płatności mężczyzna nie otrzymał wpłaty na swoje konto. Nie pomogło również wystosowane przez Konsumenta pisemne wezwanie do zapłaty oraz próby kontaktu telefonicznego z w/w firmą.

W związku z powyższym Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kielcach zajął się niniejszą sprawą i wystąpił do Przedsiębiorcy z interwencją, na skutek której Konsument niezwłocznie odzyskał swoje pieniądze.

Opisana sytuacja stanowi okazję do powtórzenia apelu o zachowanie rozwagi podczas uczestnictwa we wszelkiego rodzaju pokazach organizowanych w m.in. hotelach czy też innych wynajętych salach. Sprzedający stosują bowiem różne techniki manipulacji, chwyty marketingowe, oraz odpowiednią komunikację niewerbalną, która często pokonuje niestety zdrowy rozsądek. Na ludzką wyobraźnię działają wyimaginowane obrazy dotyczące funkcji czy korzyści wynikających z produktów, które przedstawiają prezenterzy na nieuczciwych pokazach. W związku z tym nie należy śpieszyć się z decyzją o zakupie ani wierzyć w zapewnienia, że oferowany towar jest wyjątkową i niepowtarzalną okazją.

Co prawda od umowy zawartej na pokazie można odstąpić w terminie 14 dni, to jednak jak w zaprezentowanym wyżej przypadku Konsumenci mogą mieć problemy z odzyskaniem wpłaconych przez siebie pieniędzy.