Czyszczenie filtra DPF - kiedy jest konieczne?

Filtr DPF jest elementem, który w zamierzeniu ma poprawić czystość powietrza i całego środowiska. Czy wiesz, jak czyścić filtr cząstek stałych DPF, by przedłużyć jego żywotność? Na czym polega regeneracja filtra cząstek stałych i czy jest ona opłacalna?

Czym jest filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych, w skrócie DPF to część układu wydechowego, stosowana w silnikach wysokoprężnych. Zbudowany jest z puszki ze stali nierdzewnej, w której zamontowany jest korpus z metalu, włókniny bądź papieru. Celem zastosowania tego filtra jest umożliwienie odkładania się cząstek stałych i przechwycenie ich jeszcze przed wydostaniem się na zewnątrz przez rurę wydechową. Ma to ograniczać emisję szkodliwych dla człowieka substancji, w tym sadzy. Sadza powstaje w wyniku niecałkowitego spalania się paliwa, a przedostając się do organizmu ludzkiego, może nawet prowadzić do powstawania nowotworów.

Filtry cząstek stałych- zalety i wady

Niezaprzeczalną zaletą filtrów DPF jest ograniczenie emisji szkodliwych cząstek. Warto podkreślić, że smog to dzisiaj problem nr 1 w większości miast. Jednym z jego elementów jest właśnie sadza. Filtry DPF zostały wprowadzone w celu spełniania przez samochody obowiązujących norm w zakresie emisji spalin. Warto wiedzieć, że normy te dotyczą już nie tylko samochodów z silnikami Diesla, ale także z silnikami benzynowymi. Wadą filtrów natomiast jest dość wymagająca eksploatacja. Z czasem filtr po prostu się zapycha, sprawiając, że konieczne jest jego wypalenie. Polega ono na podgrzaniu zalegającej sadzy do wysokiej temperatury, sięgającej nawet 600 stopni w celu jej całkowitego wypalenia. Dobrze jest raz na jakiś czas wejść na wyższe obroty silnika i postarać się utrzymać stałą prędkość przez kilka minut. Pozwoli to na wzrost temperatury i dopalenie się sadzy.

Czyszczenie filtra DPF

Czyszczenie filtra DPF jest konieczne oczywiście, gdy na desce rozdzielczej pojawi się odpowiednia ikonka. Nie każdy samochód posiada jednak taką sygnalizację, po czym więc poznać, że nadszedł czas czyszczenia DPF? Możemy odczuć spadek osiągów, a także zmieniony kolor i zapach dymu z rury wydechowej. Mogą pojawić się także problemy z rozruchem silnika, a nawet przejście silnika w tryb awaryjny. Jeżeli mimo objawów konieczności czyszczenia nie zostanie ono podjęte, może dojść do wymieszania się niespalonego paliwa z olejem. To z kolei może skutkować nawet zatarciem się jednostki napędowej. Czyszczenie DPF powinno więc być jedną z czynności konserwacyjnych wykonywanych systematycznie. Do czyszczenia filtra cząstek stałych można wykorzystać dostępne środki chemiczne. Jeżeli zwykłe czyszczenie DPF w domowych warunkach nie wystarczy, filtr cząstek stałych warto oddać do regeneracji. Polega ona na dogłębnym oczyszczeniu go z resztek sadzy. Koszt regeneracji jest o wiele niższy niż koszt zakupu nowego filtra.