Starostwo Kielce: Telefon interwencyjny: pół tysiąca konsultacji
Blisko pół tysiąca konsultacji telefonicznych i pomoc udzielona około 300 mieszkańcom powiatu kieleckiego (niektórym wielokrotnie). Dla psychologa i interwenta kryzysowego z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach, obsługujących telefon interwencyjny, to był pracowity rok. Zdecydowana większość zgłaszanych problemów dotyczyła obaw o zagrożenie zdrowia i życia w związku z COVID-19.
Do dyspozycji mieszkańców powiatu w ubiegłym roku oddane zostały dwa numery telefonu interwencyjnego. Z pomocy specjalistów można było skorzystać do południa i po południu w dni robocze. Gdy była taka potrzeba, wsparcia udzielano również w miejscu zamieszkania osoby lub rodziny przeżywającej kryzys oraz w siedzibie PCPR.
- Najwięcej problemów zgłaszanych przez mieszkańców powiatu kieleckiego dotyczyło obaw o zdrowie i życie własne lub bliskich w związku z epidemią COVID-19. Za nami trudny pod tym względem rok. Mierzyliśmy się z kolejnymi falami koronawirusa, dużą zachorowalnością i niestety wysoką umieralnością. Ta sytuacja negatywnie wpłynęła na wielu z nas, co znalazło odzwierciedlenie w podejmowanych przez specjalistów interwencjach - informuje Stefan Bąk , członek Zarządu Powiatu w Kielcach.
Osoby korzystające z konsultacji telefonicznych mówiły o potrzebie kontaktu ze specjalistą w celu zmniejszenia lęku związanego z COVID-19. Zgłaszały również nasilające się konflikty i nieporozumienia wewnątrz rodzin w związku z izolacją. Zdarzały się też przypadki związane z przemocą domową. - Specjaliści podczas telefonicznych interwencji udzielali porad z zakresu psychoedukacji, wsparcia emocjonalnego, także w przeżywaniu żałoby po stracie bliskich z powodu COVID-19. Podejmowali też działania w celu zmniejszenia poczucia lęku, a także zapobiegania reakcjom depresyjnym - wylicza Anna Florczyk-Bielna , dyrektor PCPR w Kielcach.
To był trudny czas również dla młodzieży. Izolacja od rówieśników, konieczność nauki zdalnej i przeniesienie kontaktów niemal wyłącznie do sieci spowodowała wzrost liczby przypadków prób samobójczych wśród nieletnich. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2021 roku ponad 1300 dzieci w Polsce próbowało popełnić samobójstwo. Najmłodsze miało 7 lat.
Przypominamy, że w 2022 roku dział interwencji Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach prowadzi dwa telefony interwencyjne (664 713 394 i 795 136 978). Do dyspozycji są one codziennie w poniedziałek, środę i piątek w godzinach 8-12, a we wtorek i czwartek w godzinach 15-19.
Specjaliści podpowiadają, jakie działania profilaktyczne są ważne w warunkach epidemii:
Dbanie o zdrowe relacje z bliskimi, przyjaciółmi, sąsiadami. Sprzyja to odreagowaniu napięć i stwarza możliwość uzyskania wsparcia w sytuacji obaw czy pojawiającego się niepokoju.
Dbanie o zdrowie własne poprzez m.in. stosowanie się do zaleceń sprzyjających zwiększeniu odporności zdrowotnej (dobry sen, zdrowe odżywianie, spacery, ruch, itp.), przestrzeganie obostrzeń.
Przemyślane działania prozdrowotne uwzględniające ryzyko zakażenia (zakupy po godzinach szczytu).
W sytuacji gorszego samopoczucia ważna jest szybka reakcja i skorzystanie z fachowej pomocy interwencyjnej, medycznej, psychologicznej, itp.
Starostwo Powiatowe w Kielcach, powiat.kielce.pl/starostwo/aktualnosci/Telefon-interwencyjny-pol-tysiaca-konsultacji/idn:10208
Autor: krystian