Niejeden wyedukowany właściciel biznesu zadaje sobie to pytanie codziennie. A przynajmniej powinien! Coraz mniej jest biznesów, którym nie przyda się dobra pozycja w wyszukiwarce. Przed takim przedsiębiorcą stoją dwie ścieżki, mianowicie praca samodzielna lub zatrudnienie fachowca. Pokrótce opowiem jak się zabrać za jedną i drugą opcję.
Zatrudnienie agencji SEO
Powiedzmy, że jesteś właścicielem sklepu mieszczącego się w Warszawie. Zajmujesz się sprzedażą kaw i akcesoriów dla baristów. By znaleźć odpowiednią firmę, możesz wystukać w google np. “skuteczne pozycjonowanie warszawa”. W przedstawionych wynikach sprawdź pierwsze propozycje. Dlaczego właśnie tak? Skoro dana agencja była w stanie zadbać o to, by znaleźć się na górze wyników wyszukiwania to prawdopodobnie wie co robi. Właściciel tej agencji wie co zrobić by zoptymalizować swoją stronę i zadbać o jej pozycjonowanie.
Czy pozycja w wyszukiwarce to jedyne kryterium? Zdecydowanie nie. Jest jeszcze cena. Musisz określić jaki budżet możesz na to zadanie przeznaczyć. Niestety, tanie pozycjonowanie to mit. To zadanie, które wymaga wielu nakładów, jeśli jest wykonywane poprawnie.
Wiesz już jaki masz budżet oraz kto się tym zajmie, co dalej? Porozmawiaj z osobą z agencji desygnowaną do obsługi Ciebie. Zadaj jej wszystkie pytania, które Ci tylko przychodzą do głowy. Chcesz wiedzieć co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Śmiało! Twój doradca musi być przygotowany na dokładne wyjaśnienie Tobie wszystkich aspektów swojej pracy. Niech wyjaśni Ci co dokładnie będzie robił by Twoja strona na tym zyskała. Określcie razem jaki macie cel, co pomoże później ocenić czy odnieśliście sukces. Przykładowo, masz fantastyczny czajnik z wąską wylewką, którego nikt inny nie ma. Niestety jego sprzedaż nie powala. Zastanówcie się czy może problem nie leży w trudności z odnalezieniem go? Może konkurencja lepiej pozycjonuje tą frazę, a Ty chcesz ją pobić? Na te wszystkie pytania agencja SEO powinna udzielić Ci dokładnych odpowiedzi. W końcu płacisz ciężkie pieniądze.
Tanie pozycjonowanie? Zrób to sam
Niech nie zwiedzie Cię nagłówek, takie pozycjonowanie może być tanie, bo nie zapłacisz za nie swoimi środkami, ale czymś często cenniejszym - swoim czasem. Zastanów się ile jest warta Twoja godzina robocza i czy chcesz ją przeznaczyć na uczenie się pozycjonowania? Jeśli jesteś na początku ścieżki rozwoju i każdy grosz oglądasz z dwóch stron, może to być opcja dla Ciebie. Jak się do tego zabrać?
-
Po pierwsze - edukuj się! Internet zawiera setki przydatnych źródeł. Mówi się, że content to król, więc możesz być pewnym, że przynajmniej część materiałów na które trafisz będzie dobrej jakość. Ceniony specjalista SEO nie pozwoliłby sobie na pisanie dyrdymałów. Dowiedz się wszystkiego co tylko z ogólnie dostępnych źródeł. Gdy te się skończą, zastanów się nad jakimś niedrogim kursem. Za przystępne pieniądze znajdziesz wielogodzinne kursy, które przeprowadzą Cię za rękę przez skomplikowany świat optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek.
-
Pytaj, pytaj, pytaj. Jeśli czegoś nie rozumiesz, zadawaj pytania. W internecie znajdziesz grupy na Facebooku lub fora internetowe. Na nich znajdziesz specjalistów gotowych wyjaśnić Ci niuanse. Uważaj tylko, część z nich jest tam tylko po to by znaleźć klientów.
-
Wprowadzaj w życie. Musisz wiedzieć jedno, nawet najlepiej przygotowany pływak nie wygra zawodów, jeśli nie wejdzie do wody. Wszystkie swoje pomysły, o ile je zweryfikowałeś, wprowadzaj w życie. Testuj, patrz co przynosi skutek, a co jest stratą czasu. Pamiętaj jeszcze o jednej rzeczy, posłużę się ponownie metaforą sportową. Skuteczne pozycjonowanie to maraton, nie sprint. Nie oczekuj spektakularnych sukcesów po miesiącu pracy. Badaj trend. Jeśli stopniowo ale nieprzerwanie Twoje wyniki się poprawiają, jesteś na dobrej drodze do satysfakcjonujących pozycji w wyszukiwarce.