Znamy koncepcje nadziemnego parkingu przy dworcu PKP Kielcach

Zobacz w  Internetowej Telewizji Kielce

 

Miasto Kielce jest już w posiadaniu wariantowej koncepcji nadziemnego parkingu przy dworcu kolejowym w Kielcach - zgodnie z ustaleniami, opracowanie zostanie do końca października przekazane partnerom z PKP S.A. i PKP PLK S.A. w celu zsynchronizowania prac projektowych, dotyczących przebudowy budynku dworca, modernizacji peronów i układu torowego, przejścia podziemnego, placu Niepodległości oraz całej pozostałej związanej infrastruktury w otoczeniu. Płyta parkingowa zlokalizowana ma być po zachodniej stronie dworca PKP, nad torami, stanowiąc zadaszenie peronów kolejowych. Wjazd na parking przewidziano zarówno od strony placu Niepodległości (rampy ślimakowe) jak i od strony ulicy Mielczarskiego (rampa prosta). W płycie przewiduje się świetliki nad peronami, komunikację pionową za pomocą wind i klatek schodowych. Koncepcja określa wstępnie technologię budowy i użytkowania, ustala gabaryty oraz położenie  poszczególnych elementów konstrukcyjnych - zakłada się maksymalny stopień prefabrykacji (elementy stropu sprężone), aby przyspieszyć proces realizacji inwestycji z uwagi na prace w trudnych warunkach budowy (konieczność utrzymania ruchu pociągów).

 

Wariant 1 przewiduje wykonanie płyty parkingu rozpiętej na całej szerokości istniejących torowisk (od peronu 1 do pasa drogowego ulicy Mielczarskiego) o pojemności 378 miejsc postojowych. W wariancie 1 uzyskuje się zwartą, symetryczną zabudowę, lecz mniejsze zadaszenie użytkowanych peronów.

 

Wariant 2 przewiduje wykonanie płyty parkingu nie na całej szerokości torowisk, a  jedynie nad użytkowanymi peronami 1, 2 i 3 - w zestawieniu z Wariantem 1 ma zdecydowanie wydłużone proporcje, za to umożliwia całkowite zadaszenie peronów na całej ich długości, łatwiejsze jest także etapowanie budowy. Pojemność parkingu, w zależności od przyjętej długości i organizacji funkcjonalnej, od 415 do 662 miejsc postojowych.

 

Projekt zostanie poddany lokalnym konsultacjom społecznym po dokonaniu uzgodnień ze spółkami kolejowymi.

 

Koncepcję opracowała firma Jordahl&Pfeifer Technika Budowlana Sp. z o.o.

 

Przypominamy też, że na platformie Idea Kielce w zakładce Wypowiedz się! dostępna jest aktywna ankieta dotycząca przebudowy dworca PKP w Kielcach. Dostępna będzie do 9.11.2018 r. 

 

Jednym z elementów przebudowy dworca PKP w Kielcach wraz z otoczeniem i infrastrukturą (tunel, parking, perony, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, połączenie z dworcem autobusowym) jest przedpole dworca, tj. plac Niepodległości, pełniący od lat funkcję parkingu. Planowane rozwiązanie problemu parkowania (parking nad torami) stwarza szansę, aby plac Niepodległości ukształtować jako wysokiej jakości przestrzeń publiczną, przyjazną dla ludzi, wyposażoną w zieleń, małą architekturę, budującą pozytywny wizerunek miasta.  O tym, jak szczegółowo będzie wyglądać nowa przestrzeń placu, zdecyduje ogłoszony niebawem konkurs urbanistyczno-architektoniczny. Jednakże, przygotowując warunki i wytyczne konkursowe oraz wieloaspektowe analizy pojawił się trudny do rozwiązania dylemat. Chodzi o znalezienie o podjęcie decyzji: czy przestrzeń reprezentacyjną placu związać bezpośrednio z budynkiem dworca (wariant „A”) czy też połączyć ją w jedną całość ze strefą przystanków (wariant „B”). Wiąże się z tym lokalizacja koniecznego pasma dojazdowego dla ruchu kołowego (podjazd, taxi, kiss&ride). Jedynym pewnym założeniem na tym etapie jest umieszczenie istniejącego pomnika na przedłużeniu osi ulicy Sienkiewicza.